Dag 1: samen op pad

20 oktober 2017 - Hongkong, Hongkong

We worden al vrij vroeg wakker, om 7.00 uur zijn er buiten vrouwen aan het razen. Het klinkt alsof ze flinke ruzie hebben. Later horen we dat het de 'cleaning ladies' zijn die de afval etc. aan het opruimen waren. Gelukkig konden we daarna wel nog wat slapen tot we rond half 12 weer wakker worden en papa buiten horen praten. Dan gaan we er maar uit.

We drinken wat en gaan dan met z'n vieren naar Sheung Shui om dimsum te eten. Heeeeerlijk en gelukkig vindt Tessa dat ook, voor wie het de eerste keer is.

Na het eten gaan we naar Fan Ling om oudoma's en oudopa te bezoeken. We komen aan bij een grote tempel waar allerlei mensen liggen. Eerst kopen we wat offerzakken en wierook, op de zakken wordt geschreven voor wie het is "opa" en "oma" en papa schrijft er op van wie het is. We zoeken ze op, tegeltjes met hun foto aan de muur met daarachter hun as, en betonen ze eer: met drie stokjes wierook maakt een ieder drie buigingen en dan steken we de wierook in het zand. Vervolgens gaan we naar de "oven" en offeren we de zakken, oftewel: we steken de boel in de fik. Als alles wat opgebrand is, lopen we de de trappen weer af, het is warm, de zon schijnt, heerlijk weer.

Dan gaan we weer terug naar Sheung Shui en lopen we wat "shopping malls" af. We sluiten af met een drankje (Sitsoeng: thee met rode bonen, ijs en jelly, Tessa: gember-suiker-laté) en een hapje (salade, cheesecake en een mixed bowl). Dan lopen we naar een voedsel markt voor wat inkopen voor het avondeten (garnalen, duif, vlees, groente) en wat fruit en broodjes voor het ontbijt.

In het busje terug (58k) komen we die chauffeur tegen die ons altijd herkent als kinderen van m'n vader. Hij houdt wel van een praatje, hij blijft dus ook maar lullen tegen mijn vader. We rijden terug naar het dorp en daar lopen we nog een stukje door en om het dorp heen. Tegenwoordig staan overal hekken om de verschillende stukken land af te bakenen, dus we kunnen niet overal komen. Rond 19.30 uur eten we, papa heeft lekker gekookt. Na het eten wandelen we een stukje met Kelly naar een centrumpje vlakbij en weer terug. Thuis kaarten we nog wat en kijken dan een stukje van Scary Movie 2, maar al na een paar minuten gaan we douchen en op bed.