Dag 9: De laatste dag...

28 oktober 2017 - Hongkong, Hongkong

Vandaag is de laatste dag dat we kunnen genieten van de omgeving, het klimaat en het leven hier. Papa had al gezegd dat we vandaag een soort dodenherdenking hebben waarbij we voorouders gaan eren. Dus, rond 11 uur vertrekken we vanaf het dorp met nog vier familieleden. Met een karretje vol met eten, drinken en andere offers vertrekken we richting de "bergen". Het eerste gedeelte bestaat nog uit ietwat oneffen asfalt, maar hoe verder we lopen, hoe slechter het wegdek wordt. En ik maar het karretje duwen. Het is erg warm en er is geen beschutting. Boven aangekomen komen we nog andere familie tegen waarvan een aantal uit Nederland komen. We maken even een praatje en lopen dan naar de graven van onze familie. Daar maken we alles gereed, eerst al het onkruid verwijderen, dan alles klaarzetten en dan het wierook aansteken en eer betonen. Wij dachten dat het een "gewone" herdenking was, maar we zijn flink aan het werk gezet. Daarna ruimen we alles weer op en lopen we, met dezelfde kar, weer terug naar het dorp. Thuis aangekomen hebben we rustig de tijd om even te douchen en op te frissen, dat is ook wel nodig!

Rond een uur of twee gaan we met papa naar Sheung Shui om daar met dezelfde familieleden een hapje dimsum te eten. Was het het toch een beetje waard! We moeten een gebouw in en dan een flink stuk omhoog om uit te komen in een grote, mooie zaal vol met etende mensen. We eten wederom heerlijk, kletsen wat en gaan dan met papa Sheung Shui in om de laatste dingetjes te halen.

Papa leeft zich uit, manden vol met eten en hij houdt maar niet op. Blijkbaar is het een landelijk/internationale feestdag want het centrum is vol met mensen, chinezen. Allemaal met één (of twee) koffers aan de hand en voornamelijk in drogisterijen/cosmetica winkels. Heel toevallig moeten wij daar ook nog wat hebben en dus mag ik in de rij gaan staan die zich door de hele winkel bevindt. Maar we klagen niet, we hebben een mooi leven! Tessa en papa wachten buiten de winkel op me. Tessa kijkt haar ogen uit, al die gekke chinezen. Met tassen vol lopen we toch nog een winkelcentrum door, toch nog wat eten, toch nog wat kleertjes, papa houdt maar niet op. We brengen de boodschappen naar huis en we proberen alles zo goed mogelijk in de koffers te krijgen. Dat gaat best oke, maar nu moeten we nog onze kleren inpakken... Dat valt nog niet mee, maar alles lijkt erin gestampt te kunnen worden.

's Avonds gaan we wederom naar Sheung Shui, naar dezelfde dimsum tent als vanmiddag om met z'n drieën nog een hapje te eten. We kiezen wat lekkere dingen uit en papa bestelt voor ons allebei nog een Sint Jacobsschelp. Een prima dag en een heerlijke afsluiter voor onze heerlijke vakantie.