Dag 7: Bajawa tour

25 december 2016 - Bajawa, Indonesië

Om 07.00 uur gaat de wekker, maar we willen er nog niet uit. Om 08.30 uur staat dan Alfredo klaar bij ons hotel. We scooteren eerst naar een van de traditionele dorpen: Luba. Een klein dorpje met 89 inwoners en 5 "families". De mannen zijn boeren en de vrouwen zorgen voor het huis. We lopen langs een vrouw die zit te kauwen op iets wat heet: bettlenut. Een roodachtige noot gewikkeld in een 'bettleleaf' met wit poeder van zwarte huisjes van slakken. Het maakt haar tanden zwart en lippen rood en het is voor de vrouwen net zoiets als koffie drinken en/of roken. Alfredo kan ons veel vertellen wat erg leuk is.

We scooteren verder en Alfredo stopt met ons op plekken waar we mooie foto's kunnen maken. Dan komen we aan bij Bena, een veel groter dorp met 375 inwoners. In dit dorp is net een nieuw huis gebouwd, het hele dorp heeft mee geholpen en dus duurde het zo'n 3 á 4 weken. Een huis gaat zo'n 60 jaar mee, een dak zo'n 15 jaar. In de dorpen wonen mensen: Ngada, zo'n 80% van de bevolking komt uit India en Sri Lanka. Alfredo praat met allerlei mensen uit het dorp, ze kennen hem daar. Wij kijken bij wat jongens met bamboe guns en we lopen naar boven voor een fantastisch uitzicht over de omgeving: dit is DE leven!

We scooteren terug naar Bajawa, maar stoppen nog even voor een fantastische Panorama View. Om stil van te worden..

In Bajawa lunchen we, trekken we onze bikini's aan en gaan we door met het tweede gedeelte van de dag. We scooteren zo'n 28 km naar de Hotspring. Onderweg val ik bijna in slaap, dat was schrikken, maar gelukkig is het goed gegaan. Zodra we bij de Hotspring naar binnen lopen, zijn alle ogen op ons gericht en dit wordt alleen maar erger als we in onze bikini staan: mensen komen met hordes om ons heen staan. Wat zijn wij blij dat we geen beroemdheden zijn, echt leuk is het niet. We beginnen in "the swimming pool", het water is erg warm dus het is even wennen, maar wel lekker. We raken aan de praat met een lokale vrouw en we proberen haar wat te leren zwemmen. Vriendelijke mensen, erg leuk! Alfredo neemt ons mee over het terrein, naar een massage waterval, naar "the source" en naar een iets koeler beekje. Dan kleden we ons om en lopen we terug naar de scooter. Daar aangekomen lijkt Alfredo zijn sleutel kwijt te zijn, maar als ik me omdraai vallen zijn sleutels uit mijn tas, gelukkig! We scooteren terug en stoppen bij een huis. Alfredo vraagt of we koffie of thee willen, het is namelijk zijn tantes huis. We worden hartelijk ontvangen en krijgen thee met allerlei lekkere zelfgemaakte koekjes en zebracake: omdat het kerst is. Daarna scooteren we terug en bedanken Alfredo voor de fantastische dag!

Op bed kijken we nog een kerstfilm, maar na een half uurtje liggen we allebei lekker te snurken. Wat een dag, wat een weertje, wat een leven!