Dag 6: Happy Happy

24 december 2016 - Bajawa, Indonesië

Vandaag vertrekken we om 08.20 uur, na het ontbijt, in de spoelende regen vanuit Ruteng naar Bajawa. De mensen hier zeggen dat het in Ruteng al-tijd regent. Tot nu toe klopt dat met onze bevindingen. Hoe langer we rijden, hoe minder het regent. Dus na verloop van tijd kunnen de ponchos uit. We stoppen onderweg nog om uit te rusten, te genieten van het uitzicht en om te kletsen met de mensen die we tegen komen. We rijden het mooie weer tegemoet en genieten van de enkele zonnestralen op onze huid, ondanks onze inmiddels houten konten. We stoppen vlakbij de kust om een hapje te eten. Alles lijkt groener en mooier, het is weer alleen maar heerlijk!

Om 13.50 uur komen we, na 133 km, aan bij hotel Happy Happy dat gerund wordt door de Nederlanders Marie en Henk. Het is er netjes, schoon en de bedden zijn groot. De rest van de dag doen we rustig aan. We lopen richting centrum en strunen wat langs de kraampjes. We praten met een man over een tour voor morgen. Niet iedereen biedt tours aan op 1e kerstdag, maar hij wil wel met ons op pad morgen. Onderweg kopen we een rol heerlijke kokosbiscuitjes die half leeg is tegen de tijd dat we terug bij het hotel zijn. We eten wat en gaan dan naar de kerk voor de kerst-mis: leuk om mee te maken. Het eerste uur was dikke prima, anderhalf uur was goed geweest, twee uur was te doen geweest, maar het duurde iets te lang. De sfeer was goed en iedereen wenste elkaar "Selamat Natal" zo kwam de kerstsfeer er wel echt in. Na de kerkdienst willen we nog wel een hapje eten, maar er is niks meer open. Dus we halen twee pakjes mie bij een kraampje en maken die klaar in het hotel. De eigenaar vertelt ons dat hij later die avond, na de tweede dienst, vuurwerk af gaat steken. Dus doden wij de tijd door spelletjes te spelen: we doen "tric trac" en "molen". We worden wat moe en zijn niet altijd even gezellig meer en de mensen van de kerk komen maar niet. De eigenaar wil ook niet langer wachten en begint vuurwerk af te steken: Wauw!