Dag 5: Scooteren

23 december 2016 - Ruteng, Indonesië

Om 07.00 uur nemen we de scooter in ontvangst van Pieter. Met hem hebben we geregeld om de scooter te huren vanaf Labuan Bajo tot aan Ende, wat niet heel gebruikelijk is daar. Hij stelt ons nog gerust door te zeggen dat de scooter ook ergens anders opgehaald kan worden als dat nodig is. We ontbijten wat, pakken onze tas in en stappen op de scooter voor onze "Roadtrip Flores". Na een uur stoppen we om wat mie te eten en wat water te drinken. Het is nog een hele tijd droog, maar na verloop  van tijd ontkomen we er niet aan: regen. Snel de poncho's aan en weer door. Onderweg is er zoveel moois te zien: lokale dorpjes, rijstvelden, bergen, dalen, jungle, mensen met rijst bezig, zwaaiende kindjes die (harde) high fives geven. Jammer van het slecht weer, maar wat is het mooi!! Onderweg stoppen we nog een keer om van het uitzicht te genieten. Bij een zijweg stoppen we om te kijken waar we naartoe moeten, maar dan slaat de scooter uit en wil ie ook niet meer aan. Zelfs niet nadat we er wat benzine in gegooid hebben. Er komen wat jongens kijken naar de scooter en zij krijgen de scooter weer aan de praat. Vrouwtjes bieden ons geroosterde maïskolven aan, dus kopen we er een (uit beleefdheid) en we krijgen een heel tasje mee. Dan gaan we weer door.

Inmiddels regent het aan één stuk door en waait het flink. De poncho's kunnen het niet meer aan. We scooteren door tot aan de Spider Web rijstvelden. Hier aangekomen moeten we allebei best nodig plassen, maar er is geen gebouw of iets in de buurt. Beneden staan mensen, dus we lopen naar boven en halverwege de trap gaan we plassen, om de beurt, bepakt met tas, poncho aan en helm op. Boven aangekomen was het de tocht wel waard, want wat een uitzicht was dat!

Vanuit hier is het op naar het nonnenhuis in Ruteng. De nonnen zijn wat in de war van onze kamer, want ze hadden een double room voor ons en geen twin room. Gelukkig vinden wij dat helemaal niet erg. Ze leggen ons nog de huisregels uit en dan brengt ze ons naar een fantastische, grote, nette, schone kamer: Heer-lijk! We douchen en gaan dan naar de ondergrondse pasar. We zijn inmiddels alweer best hongerig, dus halen we wat lekkere hapjes. Daarna scoren we nog een nieuwe poncho en eten we wat in het Springhill restaurant. Daarna snel terug, want we moeten voor 21.00 uur weer terug zijn.

Het scooteren is af en toe best zwaar, vandaag 130 km afgelegd.